Rozum a cit

08.10.2023

Za zaslanie knihy na recenziu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu si môžete kúpiť  TU.


Oficiálny trailer ku filmu Rozum a cit z roku 1995, natočeného podľa rovnomennej knihy Jane Austenovej :

Autor : Jane Austen
Vydavateľstvo : Ikar
Počet strán : 392
Hodnotenie : 3/5

Anotácia : V láske určujú pravidlá peniaze a postavenie Po manželovej smrti sa musí pani Dashwoodová vysťahovať s tromi dcérami z rozľahlého panstva, v ktorom prebývala dlhé roky. Všetok majetok zdedil John, mužov syn z prvého manželstva, a vdove v porovnaní s ním pripadla len almužna. Pani Dashwoodová sa preto presťahuje s dcérami k vzdialenému príbuznému. Dve z nich sú pritom súce na vydaj. Najstaršia Elinor nosí srdce na dlani. Zamiluje sa však do nevhodného muža Johna Willougbyho a nepočúva sestrine varovania, že sa pre svoje impulzívne správanie vystavuje klebetám a narážkam. Mladšia dcéra, vždy háklivá na spoločenské konvencie, pritom zakrýva vlastné sklamanie v láske, dokonca aj pred svojimi najbližšími. V spoločnosti, kde postavenie a peniaze ovplyvňujú pravidlá lásky, obe rýchlo pochopia, že ak chcú nájsť šťastie, musí sa rozum spojiť s citom. Rozum a cit je prvým publikovaným románom Jane Austenovej. Vyšiel v roku 1811 pod pseudonymom A Lady a dodnes patrí ku kultovým dielam svetovej literatúry.

Môj názor : Minulý rok som začal odkrývať všemožné zákutia klasickej literatúry – do rúk mi vtedy padla kniha Pýcha a predsudok od Jane Austenovej. Kniha sa mi páčila, čo som zo začiatku nečakal. Teraz mám za sebou aj druhú autorkinu knihu – Rozum a cit. Nastal čas si obe knihy trošku porovnať. Čo si myslím a Rozume a cite, a ktorá z kníh tejto svetoznámej autorky je lepšia?

Pýcha a predsudok vo mne nevyvolala predsudky, ale záujem čítať viac dobovej literatúry. Tešiac som sa teda pustil aj do knihy Rozum a cit. Očakával som niečo podobné, snáď rovnako skvelé. Ja regentské obdobie zbožňujem – panstvá, bály, silný bontón. Anglická história je pre mňa veľmi fascinujúca.

Už zo začiatku som mal však s knihou akýsi problém. Bolo mi jasné, že začítať sa do nej mi bude trošku trvať – vždy si musím zvyknúť na autorský štýl a v tomto prípade aj na to, že kniha používa "nadnesenejší" jazyk. Pri podobných knihách však po niekoľkých kapitolách tento problém prejde – tu sa to so mnou držalo akosi pridlho.

Postavy mi boli nesympatické – pri "Pýche" som mal obľúbencov, tu mi však každý prišiel mdlý a zvláštny. Úplne som im nerozumel. Mal som pocit, že vlastne nevedia, čo chcú. Hneď na začiatku som tušil, ako to celé dopadne. Dej sa točil v kruhoch, Pýcha a predsudok mala zaujímavejšie zápletky. Tu sa riešili iba peniaze :D.

Plusom bolo prostredie – veľmi sa mi páči anglická architektúra. Prechádzky po záhradách, obdivovanie sídiel – niekedy by som si chcel vyskúšať žiť v regentskom Anglicku.

Po dočítaní som si skúsil pustiť aj film, ktorý bol na základe knihy natočený. Emma Thompson dokonca za scenár dostala Oscara. Po pár minútach som ho však musel vypnúť – moje predstavy boli diametrálne rozdielne. Radšej teda ostanem pri knihe.

Overall – čistý priemer. 3 hviezdičky z 5. Do príbehu som vstupoval s vysokými očakávaniami a tie sa žiaľ nenaplnili. Pýcha a predsudok zostane v mojom ponímaní navždy ako tá lepšia z kníh. Na autorku však nezanevriem – ak bude IKAR pokračovať vo vydávaní tejto nádhernej edície klasík, ja budem pokračovať v ich čítaní.

Tak a to je na dnes všetko. Majte sa pekne a užívajte si neskoré jesenné večery. Takže čaute. 

© 2019 _s_knihami_aj_bez_nich. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky