Náhradník

21.08.2023

Za zaslanie knihy na recenziu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu si môžete kúpiť  TU.


Citát z knihy Náhradník:

"Uvažoval som napríklad o doterajších náročným cestách v mojom živote - severný pól, vojenský výcvik, kráčanie za maminou rakvou k hrobu -, a hoci vo mne vyvolávali bolestné spomienky, zároveň na seba nadväzovali a vytvorili štruktúru, akúsi kostru príbehu, o ktorej som doteraz netušil. Život je jedna dlhá prechádzka. Dávalo mi to zmysel. Bolo to nádherné. Všetko so všetkým súvisí a je prepojené..."


Dojmy protokolistky Kataríny Strýčkovej:


Vypočujte si ukážku z knihy Náhradník v podaní Vlada Kobielskeho: 

Autor : Princ Harry
Vydavateľstvo : Ikar
Počet strán : 472
Hodnotenie : 4/5

Anotácia : Svet so zármutkom a zdesením sledoval jednu z najbolestnejších udalostí dvadsiateho storočia: dvaja chlapci kráčajú za matkinou rakvou. Princovia William a Harry odprevádzajú princeznú Dianu na poslednej ceste a miliardy ľudí sa zamýšľajú nad tým, čo sa im odohráva v hlave a čo cítia. Ako sa odteraz bude odvíjať ich život? Toto je Harryho príbeh. Než prišiel o matku, považovali ho za bezstarostného, ľahkovážneho náhradníka vážnejšieho dediča. Smútok ho však zmenil. Mal problémy v škole, hneval sa a cítil sa osamelý, a keďže z matkinej smrti vinil médiá, nikdy sa nezmieril so životom vo svetle reflektorov. Ako dvadsaťjedenročný vstúpil do britskej armády. V jeho živote tak prevládla disciplína a dve bojové misie z neho doma spravili hrdinu. Lenže čoskoro sa cítil ešte väčšmi stratený, trpel posttraumatickou stresovou poruchou a silnými panickými záchvatmi. No predovšetkým nedokázal nájsť skutočnú lásku. A potom stretol Meghan. Ich vzťah uchvátil celý svet a zanedlho nasledovala rozprávková svadba. Harry a Meghan však boli od samého začiatku korisťou médií, ťažko znášali urážky, prejavy rasizmu a klamstvá. Harry videl, ako jeho manželka trpí. Opakovaniu tragickej minulosti mohol zabrániť len jediným spôsobom – útekom z rodnej krajiny. V posledných storočiach sa iba málokto odvážil opustiť kráľovskú rodinu. Ako posledná sa o to pokúsila jeho matka…Princ Harry prvý raz s nefalšovanou, neochvejnou úprimnosťou opisuje svoju životnú cestu. Nevšedná kniha Náhradník je plná pochopenia, odhalení, sebaspytovania a ťažko vydobytej múdrosti o sile lásky, ktorá je mocnejšia než zármutok.

Môj názor : Kniha, na ktorú som bol zvedavý už odvtedy, kedy mala vyjsť. Biografia Princa Harryho, ktorá obletela svet. Niektorí ju vychvaľujú, iní ju hania – a také knihy vždy zaujmú aj moje oko. Keď k tomu započítame moju obsesiu s Kráľovskou rodinou, ktorá v poslednom roku iba narastá, nebolo o čom. Knihu som jednoducho potreboval, aby utíšila moje zvedavé JA.

V prvom rade chcem uviesť pár vecí na pravú mieru. Mne osobne sa nechce veriť, že Harry knihu napísal sám. Počul som, že mal nejakého ghostwritera, ale ten v knihe nie je spomenutý ani náznakom - podľa mňa by sa patrilo. Niektoré z pasáže boli až také detailné, že ich museli mierne prikresliť – ale to sa deje asi pri každej biografii.

Harry svoj príbeh rozdelil do troch častí. Prvá sa zaoberá detstvom po smrti matky Princeznej Diany. Tá druhá, ktorá ma bavila asi najmenej, sa zaoberala armádou a tretia vzťahom s Meghan. Tá posledná ma zaujímala najviac a všetci asi vieme prečo. Okolo ich vzťahu sa točí najväčšia dráma, každý si vyberá z dvoch postojov – Držíme s nimi alebo ich nenávidíme.

Ja osobne si neviem vybrať, som niekde medzi. Aj keď mi kniha v niektorých smeroch mierne otvorila oči – pochopil som, že neustále hoaxy a nepravdivé informácie vás dokážu položiť, ešte vždy zastáva pozíciu medzi. Po knihe nestúpli v mojich očiach o nič vyššie, ani som ich ako pár neznenávidel. V niečom im rozumiem, niekedy prevraciam očami. Tak to bolo a tak to aj zostalo.

Trošku ma však zarazilo, že Harry sa nebál zájsť do tém, ktoré si mohol nechať aj pre seba :D. Už ma vytáčalo, ako na každej strane písal, ako zakončil večer alkoholom. Nie som tu, aby som ho súdil, ale niekoľkokrát som mal pocit, že by už aj stačilo. Gin tonic bol niekedy na strane objavil aj trikrát. Keď už píšete autobiografiu, nerobte zo seba alkoholika – či?

Životopisy vždy čítam dlhšie a nebolo tomu inak ani pri tomto. Nikdy som nedokázal prečítať viac ako pár strán naraz – nahustené informácie sa mi vždy čítajú ťažšie. Ale dobojoval som sa až do konca.

Keď už mám knihu dočítanú, viem pochopiť, prečo sa nad ňou vzniesla taká vlna kontroverzie. Harry sa púšťa do tém, ktoré by asi mali ostať pod pokrievkou. Rozumiem, že určité veci, pohľady dokážu ľudí naštvať a vytočiť. Mne sa však páčilo, že aj keď Harry niekedy do niekoho zabrdol, vždy sa snažil vyzdvihnúť aj jeho prednosti. Snažil sa vyvážiť zlé tým dobrým – za to má u mňa plus.

Nad celkovým hodnotením som musel popremýšľať, no nakoniec knihe dávam 4 hviezdičky z 5. Veľmi sa teším, že som si ju prečítal a mohol si urobiť vlastný pohľad. Ďalšia prečítaná do mojej zbierky o Kráľovskej rodine. Prečítajte a napíšte mi, čo si o nej myslíte vy. 

© 2019 _s_knihami_aj_bez_nich. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky